نرم افزار ۳ds max یکی از نرم افزار هایی می باشد که می تواند خروجی های بسیار با کیفیتی چه در زمینه رندر و چه در زمینه انیمیشن به ما بدهد.———-انتقال فایل رویت به مکس
هدف مقاله
هدف این راهنما این است تا به شما روش های مختلف خروجی گرفتن فایل های Revit به ۳ds max را نشان بدهد،خب در این جریان کاری مسیر های مختلفی وجود دارد که کاربر می تواند بر اساس نیاز خودش روش مناسب به کار خودش را بیابد.
پیش نیاز ها
+نرم افزار Revit را نصب داشته باشید
+نرم افزار ۳ds max نیز باید نصب باشد
+به هر دو نرم افزار در حد ابتدایی تسلط داشته باشید
فرآیند
۱-آماده سازی مدل Revit برای انتقال به ۳ds max
- هندسه شکل را تا حد امکان محدود کنید (یا ابزار های بی استفاده را Hide کنید یا آن هارا توسط پنجره VG کنترل نمایید)
- فایل خود را Purge کنید تا المان های بی استفاده حذف شوند،برای این کار کافی می باشد وارد تب Manage و بخش Purge شوید.
- به تمامی المان های پروژه خود حتی فمیلی ها باید یک متریال با نام خاص بدهید تا بتوانید به آن بخش در نرم افزار ۳ds max متریال مختص خودش را بدهید پس این فکر که متریال ها را بر روی Generic Material قرار دهیم ایده خوبی نیست.
- نور ها می توانند با تمام جزییات وارد نرم افزار مکس شوند پس مطئن شوید نور های خود را در رویت تنظیم کرده اید (البته این مورد برای زمانی مناسب است که شما قبلا نورپردازی را در رویت انجام داده اید و الی می توانید آن هارا حذف نمایید و از صفر در نرم افزار مکس به نورپردازی بپردازید)
- اطلاعات و تنظیمات محیطی نیز همراه با فایل ما به نرم افزار ۳ds max انتقال پیدا می کند پس جهت خورشید نسبت به پروژه را درست انتخاب نمایید.
- فایل های RPC یا همان درخت ها و آدم های پیش فرض رویت توسط نرم افزار مکس پشتیبانی نمی شوند پس مطمئن شوید آن ها را قبل از وارد کردن فایل به ۳DS MAX حذف نمایید.
- قبل از خروجی گرفتن نیز می توانید با SECTION BOX محدوده خروجی را تعیین نمایید
۲-مقایسه رندر رویت و تری دی مکس (Revit vs 3ds Max)
برای رندر گرفتن از یک مدل رویت شما راه های مختلفی دارید،۱-رندرگیری در نرم افزار رویت۲-،رندر گیری در سیستم Cloud شرکت اتودسک-۳-رندر گیری توسط پلاگین-۴-رندر گیری توسط نرم افزار ثانویه (برای مشاهده و معرفی ابزار های مختلف رندر رویت این مطلب را بخوایند)
رندرینگ در خود نرم افزار Revit راهی به صرفه و عقلانی نیست،زیرا کیفیت نهایی خوبی را به ما ارایه نمی دهد و همچنین لیست ویژگی هایی که به ما ارائه می دهد بسیار محدود می باشد،سرویس Cloud سرویسی سریع و با کیفیت مناسب برای رندرگیری می باشد اما نیاز به Credit هایی دارد که شاید برای تعداد زیاد رند مناسب نباشد.
م یتوان گفت گزینه های مناسب برای رندر گیری مدل رویت سه مورد می باشد که با توجه به توانایی و امکانات شما،شما می توانید یکی از آن سه را انتخاب نمایید،این انتخاب ها به شرح زیر می باشد:
۱-رندر گیری با Enscape
۲-رندر گیری با لومیون(در مقاله آینده به آن خواهیم پرداخت)
۳-رندر گیری با ۳ds max (موضوع این مقاله)
رندر در Revit
+استفاده از ۱۶ core برای رندر
+انیمیشن آنالیز خورشید (Solar Study)
+افکت های محدود
رندر در ۳دی مکس
+عدم محدودیت در تعداد core برای رندرگیری
+افکت های فراوان در دوربین گذاری و رندر
+مدیریت نور بهتر و کیفیت بسیار بهینه تر
+پشتیبانی حداکثری از موتور قدرتمند Vray
+قابلیت رندرینگ انبوهی (Batch Rendering) برای رندرگیری مجموعه ای از صحنه ها
+رندرگیری شبکه ای (Distributed Rendering)
۳-گزینه های Export در نرم افزار Revit
ما در نرم افزار رویت ۲ راه برای خروجی گرفتن داریم :
۱-DWG/DWF برای خروجی اشکال هندسی (این فرمت متریال و نور را پشتیبانی نمی کند)
۲-خروجی FBX (این فرمت از اطلاعات نوری،متریال و اطلاعات محیط صحنه پشتیبانی می نماید)
همانطور که حدس زدید می توان گفتن گزینه بهتر فرمت FBX می باشد زیرا علاوه بر موارد بالا شما قابلیت لینک کردن مدل رویت توسط یک فایل FBX واسط را در نرم افزار مکس دارید و این امر به شما اجازه می دهد تا اگر در آینده نیازی به تغییری در فایل رویت داشتید از دوباره کاری جلوگیری نمایید.
۴-وارد کردن فایل FBX در نرم افزار ۳ds Max
شما برای وارد کردن یک فایل FBX به نرم افزار ۳DS MAX دو راه دارید :
+Import FBX
+ Link FBX
در حالت Link FBX ما می توانیم به نرم افزار رویت برگردیم و تغییرات مورد نظر را بدهیم و سپس فایل FBX را دوباره خروجی بگیریم و با فایل قبلی جایگزین کنیم که این امر باعث این می شود فایل بدون دوباره کاری آپدیت و جایگزین قبلی شود.
تنطیمات مربوط به وارد کردن فایل FBX به نرم افزار ۳دی مکس بستگی به چگونگی مدلسازی و روش هاری کاری شما دارد
حالت های پیش تنظیم شده به شکل زیر می باشد:————-انتقال فایل رویت به مکس
- Combine by Revit Material(حالت پیشنهادی)
- Combine by Revit Category(با توجه به دسته بندی اجزا تقسیم می شود که شاید مناسب رندرگیری نباشد)
- Combine by Revit Family Type(بر اساس تیپ فمیلی لایه بندی می شود)
- As one Object(کل فایل بصورت یک فایل کلی وارد می شود)
- Do not Combine Entities
در ادامه تنظیمات نیز واحد فایل ورودی را با واحد نرم افزار Revit خودتان یکی قرار دهید.
۵-نرم افزار ۳ds Max
متریال دهی کار(Materials)
درست که رویت و مکس هر دو از Autodesk Material Library استفاده می نمایند و شما در هنگام انتقال متریال های فایل رویت به تری دی مکس کیفیت یا متریالی از دست نمی دهید،اما باید گفت که کل این فرآیند برای این صورت می گیرد که شما بتوانید از قدرت متریال سازی نرم افزار ۳ds Max استفاده نمایید،بنابر این بهترین حالت این می باشد که یا متریال های وارد شده از رویت را ویرایش و دوباره تکمسچر دهی بکنید و یا این که از ابتندا متریال هارا بسازید.
ساخت انیمیشن (Animation)
درست است نرم افزار رویت نیز میتواند خروجی Walk-through بدهد اما شما نه کیفیت مناسبی را از آن دریافت می کنید و نه قدرت دادن انیمیشن به آن را دارید، و می توان گفت برای گرفتن انیمیشن در مکس داستان به کلی متفاوت است و شما کنترل کامل بر روی تمامی پارامتر ها همچون دوربین (Camera) و نور پردازی (Lighting) و …. دارید پس پس از وارد کردن فایل رویت خود به مکس از گرفتن انیمیشن حرفه ای در نرم افزار مکس لذت ببرید.
گرفتن رندر (Render)
+موتور رندر مورد نظر را انتخاب نمایید
+سایز و کیفیت رندر خود را تعیین کنید
+عکس واقع گرایانه خود را دریافت کنید
پی نوشت
- فایل Revit را حتما قبل از وارد کردن بهینه سازی کنید
- راه های وارد کردن فایل رویت به مکس
- راه های وارد کردن فایل fbx به نرم افزار ۳ds Max
- ویژگی های مدل در هنگام وارد کردن
منبع : Modelical