در این پست برای شما همراهان تات بیم مجموعه آموزش های رویت آرکیتکچر ( آموزش رایگان رویت معماری ) که بطور اختصاصی تهیه شده را قرار می دهیم.
توجه : پیش نیاز این دوره مجموعه آموزش های رویت جنرال است که می توانید از اینجا دانلود کنید.
در مجموعه آموزش های رویت آرکیتکچر با تکیه بر آموخته هایی که در بخش رویت جنرال داشته ایم، سعی بر آن شده است تا دانش نرم افزاری و فنی خود را در بخش ترسیمات معماری در این نرم افزار ارتقاء دهیم.
نرم افزار رویت را می توان یکی از مهم ترین ابزار های یک معمار در بازار کار دانست پس یادگیری آن ضروری و بسیار مهم است.
این ابزار قدرتمند را می توانید از اینجا دانلود کنید.
این مجموعه از ۶ قسمت تشیکل شده است که مطالب اصلی و مهم ترین بخش های نرم افزار رویت را در آن شرح داده ایم.
همانند بلاگ های قبلی، در این بلاگ نیز سعی شده هم فیلم و هم متن آموزش در اختیار شما قرار داده شود.
برای دیدن آموزش قسمت قبل اینجا کلیک کنید.
مبحث ترسیم پنجره (Window)-بخش اول
در این قسمت به مبحث پنجره (window) در نرم افزار رویت (revit) خواهیم پرداخت و پارامتر های مرتبط را کاملا باهم بررسی خواهیم کرد.
پروژه ی در حال مدل را توسعه داده و ۳ طبقه بالای پیلوت به آن اضافه کردیم.
برای پنجره گذاری وارد یکی از پلان ها شده، شورت کات WN و یا روی دستور Window کلیک می کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشخص شده دستور window فعال می شود.
پس از فعال شدن دستور window خواهیم دید برای جایگذاری پنجره، همانند در ها، به یک دیوار (به اصطلاح Host) نیاز داریم تا تا پنجره روی آن قرار بگیرد. همچنین در سمت چپ و در پنل properties شاهد تنظیمات مربوط به ابزار window هستیم.
در ابتدا اگر فمیلی خاصی وارد نکرده باشید، فمیلی default رویت را مشاهده خواهید کرد که از طریق type selector می توانیم اندازه و تایپ آنها را تغییر دهیم.
اما ما برای اینکه بتوانیم از پنجره با type مورد نظر استفاده کنیم، نیاز به Load آن در پروژه داریم. برای این کار وارد حافظه ی سیستم شده و یک یا چند فمیلی موجود را انتخاب و وارد به پروژه می کنیم.
پس لود کردن فمیلی ها ابتدا منتظر می مانیم تا لود شوند و سپس همانند تصویر زیر از قسمت type selector مدل و اندازه ی پنجره ی مورد نظر را انتخاب می کنیم.
برای جایگذاری پنجره ابتدا کروسر ماوس را روی یکی از دیوار ها برده و روی آن کلیک می کنیم.
همانطور که مشخص شده پنجره در داخل دیوار قرار گرفته و فاصله ی آن نسبت به لایه ی تمام شده ی دیوار های سمت چپ و راست آن مشخص است. همچنین همانند در ها با کلیک بر روی فلش دوجهته و یا فشردن دکمه ی space می توانیم جهت پنجره را که داخلی یا خارجی باشد را نیز تغییر دهیم.
برای ترسیم پنجره ی دیگر وقتی داخل دستور هستیم می توانیم روی قسمتی دیگر کلیک کرده و یا با استفاده از دستور Create Similar و یا شورت کات cs پنجره را ترسیم کنیم.
برای اینکار ما دو پنجره در سمت چپ جایگذاری می کنیم و سپس با انتخاب این دو و دستور Mirror Draw Axis (شورت کات DM) دو پنجره دقیقأ طرف مقابل دیوار ترسیم کنیم.
یک پارامتر بسیار مهم برای ما O.K.B. پنجره هاست که با استفاده از قسمت sill height در پنل properties می توانیم آنرا تنظیم کنیم.
وارد سه بعدی می شویم، یکی از پنجره هارا انتخاب و راست کلیک و select all in project را انتخاب می کنیم تا تمام پنجره ها انتخاب شوند. وارد پنل properties شده و sill height آنرا به ۸۰ سانتی متر تغییر می دهیم؛ به این معنا که ارتفاع کف از پنجره از زیر دیوار ۸۰ سانت خواهد بود.
دوباره وارد پلان می شویم یک تایپ دیگر از پنجره را انتخاب و روی قسمتی دیگر جایگذاری می کنیم. همچنین با کلیک بر روی فلش دو جهته، کاربرد آنرا از داخلی به خارجی (از interior به exterior) تغییر می دهیم.
وارد سه بعدی شده، sill height را به ۳۰ سانت تغییر می دهیم.
برای کپی کردن پنجره ها بر روی دیوار های طبقات بالا آنها را انتخاب کرده، از تب modify و پنل clipboard روی copy to clipboard کلیک و سپس با باز کردن Dropdown دستور paste روی paste to aligned levels کلیک می کنیم.
پس از باز شدن پنجره ی Select Levels روی طبقات روی همکف کلیک کرده و ok می کنیم.
وارد سه بعدی می شویم تا نتیجه ی کار را مشاهده کنیم. دو پنجره ی وسط در پیلوت را حذف و بقیه را نگه می داریم.
برای ادامه ی فرایند پنجره گذاری وارد پلان شده و به پنجره گذاری روی جناح جنوبی ساختمان می پردازیم.
یک تایپ دیگر از پنجره را انتخاب کرده، روی دیوار قرار می دهیم و با استفاده از دستور Mirror Pick Axis و یا شورت کات MM همین پنجره را دقیقأ با همین فاصله و بصورت قرینه روی سمت دیگر دیوار کپی می کنیم.
یک پنجره ی دیگر در وسط دیوار و روی در همکف نیز قرار داده و همه ی پنجره هارا در طبقات بالا کپی می کنیم.
گزینه ی آخر که در این بخش وجود دارد Tag on Placement است که برای تگ گذاری یا تیپ بندی پنجره هاست و همچنین Model in-place که برای ساخت فمیلی پنجره وجود دارد. این دو گزینه از مباحث این بخش خارج است پس از آن عبور می کنیم.
آموزش این بخش در اینجا به پایان می رسد. برای ادامه ی آموزش در قسمت بعدی اینجا کلیک کنید.