در این پست برای شما همراهان تات بیم مجموعه آموزش های رویت جنرال (آموزش رایگان رویت) که به طور اختصاصی تهیه شده را قرار می دهیم.—-آشنایی اولیه رویت
در مجموعه قسمت های رویت جنرال سعی بر آن است تا تمام مخاطبین در رشته های مختلف نگاهی کلی به نرم افزار قدرتمند رویت که بر پایه ی متدولوژی BIM است داشته باشند.
این مجموعه از ۵ قسمت تشیکل شده است. که ساختار اصلی و اولیه ی دانش این نرم افزار را در مخاطبین خود در رشته های مختلف پایه گذاری می کند. در قسمت دوم با موضوع آشنایی اولیه با محیط نرم افزارآشنا خواهیم شد.
همانند بلاگ های قبلی، در این بلاگ نیز سعی شده هم فیلم و هم متن آموزش در اختیار شما گذاشته شود.
نرم افزار رویت از ۳ بخش Revit Architecture, Revit Structure و Revit MEP (Mechanical, Electrical و Plumbing) تشکیل شده است.
برای هر BIM Modeler و هر شخصی که در معماری فعالیت می کند واجب است که این قسمت های اولیه و ابتدایی اما اصلی نرم افزار را بدانند.
بخش های جنرال یا ژنرال (General) به بخش هایی از رویت گفته می شود که ابتدایی ترین و اصلی ترین بخش های رویت هستند و هر کسی که می خواهد کارش را در رویت جلو ببرد نیاز به دانستن آنها دارد.
در این وبلاگ برای توضیح بخش های جنرال رویت از ورژن رویت ۲۰۱۹ آپدیت ۱ استفاده شده است.
— برای آموزش، وبلاگ قسمت قبلی را ببینید. —
در ادامه ی قسمت قبل که محیط کاری و قسمت های مختلف رویت را شناختیم، در این قسمت روی New Model کلیک کرده و از طریق تمپلیت Architectural یک مدل معماری جدید می سازیم و صبر می کنیم تا مدل باز شود.
قبل از هر چیز باید بگوییم که صفحه ی بک گراند در حالت عادی سفید است که ما خودمان از طریق توضیحات زیر آن را به خاکستری تغییر دادیم.
۱- به منوی فایل رفته۲- روی Options کلیک کنید:
۳- به منوی Graphics بروید
۴- Background را به خاکستری یا هر رنگی که می خواهید تغییر دهید
۵- روی Ok کلیک کنید:
بخش های مختلف صفحه ی کاری (User Interface – UI)
- Application Menu: در قسمت قبل به آن پرداختیم.
- Help bar: در این قسمت می توانید در نرم افزار و سایت اتودسک مشکل خود را جستوجو کنید تا راه حل آن را پیدا کنید، در مستطیل سفید می توانید مشکل خود را تایپ و جستوجو کنید (type a keyword or phrase)، در بخش (sign in) ابتدا باید یک اکانت اتودسک داشته باشید و سپس وارد آن شوید تا برای استفاده از Autodesk Cloud مشکلی نداشته باشید، می توانید روی Help (?) کلیک کنید.
- Tab bar: دسته بندی دیسیپلین های مختلف معماری، سازه، تأسیسات الکتریکی و مکانیکی و همچنین تغییرات در مدل که داخل هر کدام از tab ها قسمت های مختلف که با استفاده از آنها مدلینگ صورت می گیرد قرار داده شده است. مانند تب Architecture، تب Structure، تب Modify و…
- Properties: در این قسمت می توانید به تنظیمات هر بخش بپردازید. مثلا وقتی می خواهیم یک دیوار بکشیم، تنظیمات مربوط به دیوار را می توانیم تغییر دهیم.
- Project browser: در اینجا می توانیم به قسمت های مختلف پروژه مثل طبقات و نماها و شیت ها، فمیلی های Load شده و … دسترسی داشته باشیم.
- Background: صفحه ی کاری که در آن مدل را می توانیم ببینیم روی آن کار کنیم.
- Panel: پنل ها گروه هایی هستند که دستورات مختلف با کارکرد هایی مشابه به هم در آنها قرار دارند، مثل نرده و پله و رمپ که در پنل circulation هستند یا دیوار و در و پنجره و ستون و… که در پنل build هستند.
- Tools: دستورات که اگر روی هر کدام کلیک کنیم می توانیم با استفاده از آن پروژه ی خود را تکمیل کنیم.
- Quick Access Toolbar: دسترسی سریع که هر دستوری که با آن بیشتر کار می کنیم را می توانیم به این قسمت اضافه کنیم تا دسترسی سریع تری به آن داشته باشیم. همچنین برای سرعت بخشیدن به کار می توانیم از keyboard shortcut ها استفاده کنیم. همچنین اگر در سمت راست آن روی مثلث کوچک کلیک کنیم می توانیم دستورات دیگر را به آن اضافه یا از آن کم کنیم (روی هر دستوری که می خواهیم کلیک کرده و روی add to quick access toolbar کلیک می کنیم) و همچنین از طریق show above the ribbon و show below the ribbon آن را بالا یا پایین ببرید.
- Control Bar: در این قسمت کنترل صفحه ی نمایش خود را خواهید داشت. مانند مقیاس صفحه ی نمایش، سایه ها، جهت نور خورشید، visual style، المان های مخفی، section box و …
معرفی قسمتی از دستورات و تب های رویت
تب Architecture
در تب Architecture دستورات مختلفی مانند دیوار، در، پنجره، فمیلی ها، ستون، سقف، کف، سقف کاذب، دیوار های شیشه ای، فهرست بندی اتاق ها و… قرار دارد. با استفاده از این دستورات مهم، ما می توانیم المان های اصلی قسمت معماری ساختمان را مدل کنیم.——–محیط کاربری رویت
در عکس های بالا تب Architecture قابل مشاهده است.
تب Structure
تیر، ستون، دیوار سازه ای، کف متال دک، بادبند، اتصالات، میلگرد گذاری ها، فونداسیون، پلیت گذاری ها و… در این تب قرار دارند که با این ها می توانیم سازه ی ساختمان را مدل کنیم.
تب Steel
تب بسیار مهمی که از ورژن ۲۰۱۹ به رویت اضافه شده که با استفاده از آن ما می توانیم جزئیات بسیار ریز و اتصالات سازه مثل جوش ها و بریدگی گوشه ی تیر ها وپیچ و مهره برای اتصال بهتر و دقیق تر را مدل کنیم.
تب System
تب system مربوط به تأسیسات ساختمان است که همکاران ما قسمت های تأسیسات الکتریکی و مکانیکی و لوله کشی آن را مدل می کنند. این بخش شامل دستورات بسیار زیادی برای مدلینگ مبحث تأسیسات ساختمان دارد. مثل داکت، لوله با جنسهای مختلف، سیم و کابل، اسپرینکلر، اتصالات لوله، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، داکت های flexible، دریچه ی هوا، فمیلی ها و…
تب Insert
در این تب شما می توانید فایل های دیگر را وارد پروژه کنید، مانند فایل های کد و رویت که در جای دیگر ترسیم شده اند، همچنین جهت Load کردن فمیلی ها و گروه ها و همچنین فایل های دیگر و نیز مدیریت لینک ها.
تب Annotate
تب annotate مخصوص اندازه گذاری، دیتیل بندی و فاز دو کردن مدل هاست، تقریباً همه ی دستورات این تب ۲ بعدی هستند و برای خروجی گرفتن کاربرد دارند. این تب شامل اندازه گذاری های مختلف مثل شعاعی و linear، تگ گذاری، کلمات، isolation، هاشور، جهت بندی ها و… هستند.
تب Analyze
در تب analyze شما می توانید ساختمان را آنالیز انرژی کنید که از نرم افزار های دیگر می توانید استفاده و یا وارد رویت کنید؛ مبحث آنالیز انرژی رویت بسیار گسترده است اما چون مورد بحث ما نیست از آن می گذریم.
تب Massing & Site
تب massing and site از دو قسمت massing که یکی از بهترین و قدرتمند ترین نرم افزار های مدلسازی مدل های پارامتریک برای حجم های پارامتریک است و سایت که با استفاده از آن شما می توانید توپوگرافی ها و ناهمواری های محیط ساختمان را مدل کنید، تشکیل شده است. برای مدل کردن توپوگرافی هم می توانید داخل خود رویت و هم می توانید فایل خطوط را از نرم افزار های دیگر آورده و آن ها را مدل کنید.——محیط کاربری رویت
تب Collaborate
در تب collaborate می توانید کار تیمی انجام دهید یعنی روی یک پروژه، یک نفر مبحث معماری را مدل کند، یک نفر سازه، یک نفر تأسیسات الکتریکی و …
تب View
در این تب ما می توانیم تنظیمات مربوط به صفحه ی ترسیم و نمایش فایل را تنظیم کنیم، مانند ضخامت خطوط، نحوه ی نمایش پنجره ها، نماها، دیتیل گیری، شیت بندی، گرافیک نمایش و…
تب Manage
کل تنظیمات و مدیریت نمایش پروژه در این قسمت صورت می گیرد. مانند snap ها، متریال ها، پلاگین قدرتمند داینامو، object style، مختصات پروژه و…
تب Add-ins
در این تب پلاگین های مورد استفاده وجود دارد که بسیاری از آنها را در سایت قرار داده و معرفی کردیم. اما بعضی پلاگین ها نیز هستند که یک تب جداگانه دارند مانند انسکیپ که تقریباً مهم ترین پلاگین رویت است و یک تب جداگانه دارد————محیط کاربری رویت
تب Modify:
تب modify آخرین تب رویت است که به ما اجازه می دهد تغییرات مورد نیاز را در پروژه ی خود ادغام کنیم، لازم به ذکر است که بدون وجود تب modify امکان ترسیمات صحیح وجود ندارد. تب modify شامل دستوراتی چون: move, copy, mirror, slice, align و همچنین دستورات دیگری مانند create part نیز هست.——–محیط کاربری رویت
بخش Control bar
همانطور که گفته شد، در این قسمت کنترل صفحه ی نمایش خود را خواهید داشت. مانند مقیاس صفحه ی نمایش، سایه ها، جهت نور خورشید، visual style، المان های مخفی، section box و …
Scale
یکی از مهم ترین قسمت های control bar، بخش مقیاس است که اگر اعداد آن را تغییر دهیم، ظاهراً تغییری نمی کند، چون ما در رویت تنها با مقیاس واقعی ترسیم می کنیم که این عامل باعث جلوگیری از بسیاری از اشتباهات ترسیمی و محاسباتی می شود و فقط symbol ها در نما و برش تغییر می کند، کاربرد این عمل در خروجی گرفتن و شیت بندی است که در آنجا ما می توانیم مقیاس مورد نظرمان را انتخاب کنیم.
Detail Level
در آینده یاد خواهید گرفت که چگونه دیوار ها و سقف هارا لایه بندی و متریال دهی کنید، در این قسمت شما می توانید مقداری که می خواهید سطوح و المان ها را با جزئیات ببینید تنظیم کنید، فرضاً در حالت course شما فقط یک شِمای کلی از المان هارا خواهید داشت و هیچ جزئیاتی از متریال ها و لایه ها نمی بیینید. در حالت medium شما مقداری نسبتاً خوب از جزئیاتی که نیاز دارید را مشاهده می کنید و در حالت Fine نیز شما می توانید بهترین حالت نمایش با بیشترین سطح جزئیات را داشته باشید.——–محیط کاربری رویت
Visual Style
در این بخش شما می توانید شکلی که بصورت گرافیکی از مدل را می خواهید ببینید. به این معنی که می توانید در حالت wireframe همه خطوط المان هارا بدون مشخص بودن نوع المان ببینید (مانند اشعه ی X)، در حالت hidden line می توانیدالمان ها را بصورت مسطح اما بصورت یک رنگ و فقط ۳ بعدی و یا ۲ بعدی ببینید. در بخش shaded می توانید وقتی می خواهید به یک المان متریال بدهید در آنجا مشخص کنید که حالت گرافیکی آن چه رنگی باشد، و زمانی که ما روی shaded می گذاریم می توانیم المان هارا رنگی گرافیکی ببینیم و نه بصورت متریال. shaded with consistent material به شما امکان نمایش بصورت گرافیکی مانند shaded اما با الهام از متریال را می دهد؛ همچنین با استفاده از edge (خط) ها، المان ها را از یکدیگر تمیز می دهد. حالت realistic نمایش تقریباً مناسبی از متریال هارا می دهد و مقداری به واقعیت نزدیک تر می کند (لازم است بدانید که برای این کار به رم بالاتری نیاز دارید). در حالت ray trace شما یک تست رندر خیلی ساده از مدل خود را خواهید داشت.
به علت زیاد بودن مطالب و جلوگیری از خسته کننده بودن آنها ما ادامه ی آموزش ها را به قسمت بعدی اختصاص خواهیم داد.———محیط کاربری رویت
— برای ادامه ی آموزش، وبلاگ قسمت بعدی را ببینید. —