در این پست برای شما همراهان تات بیم مجموعه آموزش های رویت آرکیتکچر ( آموزش رایگان رویت معماری ) که بطور اختصاصی تهیه شده را قرار می دهیم.
توجه : پیش نیاز این دوره مجموعه آموزش های رویت جنرال است که می توانید از اینجا دانلود کنید.
در مجموعه آموزش های رویت آرکیتکچر با تکیه بر آموخته هایی که در بخش رویت جنرال داشته ایم، سعی بر آن شده است تا دانش نرم افزاری و فنی خود را در بخش ترسیمات معماری در این نرم افزار ارتقاء دهیم.
نرم افزار رویت را می توان یکی از مهم ترین ابزار های یک معمار در بازار کار دانست پس یادگیری آن ضروری و بسیار مهم است.
این ابزار قدرتمند را می توانید از اینجا دانلود کنید.
این مجموعه از ۶ قسمت تشیکل شده است که مطالب اصلی و مهم ترین بخش های نرم افزار رویت را در آن شرح داده ایم.
همانند بلاگ های قبلی، در این بلاگ نیز سعی شده هم فیلم و هم متن آموزش در اختیار شما قرار داده شود.
برای دیدن آموزش قسمت قبل اینجا کلیک کنید.
آموزش در ها در نرم افزار رویت معماری
ما ابتدا یک پلان که در شکل زیر مشخص است ترسیم کرده ایم تا بتوانیم روی آن درب هارا جایگذاری کنیم. برای جایگذاری در حتماً باید پس از انتخاب گزینه ی Door، روی یک دیوار کلیک کنیم تا در برای ما جایگذاری شود.
برای فعال کردن و استفاده از دستور Door از تب Architecture و پنل Build دستور Door را فعال می کنیم و یا کیبورد شورتکات DR را می زنیم.
پس از فعال شدن دستور Door و وارد شدن به تب Modify، می توانیم در را جایگذاری کنیم، همچنین می توانیم تایپ و مدل در خود را تغییر دهیم. به این روش که مثل عکس زیر وارد Edit type آن شویم و Drop down آن را باز کنیم. در عکس زیر مستطیل قرمز مجموعه ی فمیلی ها، تایپ های مختلف و ابعاد و اندازه های در موجود در رویت را به ما نشان می دهد؛ سمت چپ خط سبز نشان دهنده ی انواع طول و عرض فمیلی در های ماست؛ سمت راست خط قهوه ای یک پیشنمایش از خود در و سمت چپ خط آبی اسم و اندازه ی فمیلی در ماست.
همانطور که گفته شد در ها فقط روی دیوار ها ترسیم می شوند و روی فضایی بغیر از دیوار ها امکان ترسیم وجود ندارد.
اگر کروسر ماوس را روی دیوار حرکت دهیم خواهیم دید خواهیم دید که در محدوده ای از طول دیوار محدود نیستیم و در هر طول که بخواهیم می توانیم با استفاده از Temporary Dimension ها که بصورت ریز با رنگ آبی نشان داده شده اند قابل تشخیص طول هستند. همچنین با نزدیک کردن نوک نشانه گر ماوس روی سطح داخلی یا خارجی دیوار خواهیم دید که جهت بازشوی دیوار به آن سمت تغییر خواهد کرد که با فشردن دکمه ی space از کیبورد می توانیم بازشوی در را راست دست یا چپ دست کنیم. اما این امکانات پس از جایگذاری در نیز وجود دارد.
پس از انتخاب محل و جهت در و بازشوی آن، روی دیوار کلیک می کنیم. سپس دری که جایگذاری کرده ایم را Select و بعد از آن از Mirror استفاده می کنیم تا پلانی که بصورت Mirror هست را بتوانیم برای جایگذاری در های آن، Mirror را انجام دهیم. روی Mirror Pick Axis و یا Mirror Draw Axis کلیک می کنیم. همانطور که در سری آموزش های رویت جنرال گفته شد ما از طریق Mirror Pick Axis می توانیم پس از انتخاب موضوع، و انتخاب این دستور، یک سطح عمود بر آن را انتخاب و روی آن انتخاب کنیم تا Mirror طبق همان خط محور انجام شود. همچنین با استفاده از دستور Mirror Draw Axis می توانیم یک محور تقارن ترسیم کنیم تا Mirror طبق همان خط انجام شود. دکمه های کیبورد شورت کات Mirror Pick Axis دکمه های ترکیبی MM و Mirror Draw Axis دکمه های DM هست؛ همچنین برای ترسیم محور تقارن به نقطه ی وسط یا Mid-Point نیاز داریم که کیبورد شورتکات آن نیز SM هست.
همانطور که گفته شد در های موجود در رویت فقط یک تایپ در، با قابلیت تغییر اندازه ولی یک شکل هستند. حالا برای اینکه ما بخواهیم تایپ دیگری از در را وارد پروژه کنیم که با ابعاد و اندازه، شکل، متریال و گزینه های دیگر آن متغیر باشد بایستی پس از انتخاب دستور Door، روی Load Family و یا از طریق edit type آن فمیلی لود شود و یا خودمان وارد پوشه ای که می دانیم فمیلی ها در آنجا هستند وارد شده و فمیلی هارا انتخاب و drag کنیم.
همانطور که می بینیم فمیلی در ها وارد پروژه شده اند و با باز کردن Drop down می توانیم آن ها را ببینیم. پس از آن می توانیم در ورودی به سمت فضایی که در آن در هارا قرار دادیم یعنی سرویس بهداشتی جاگذاری کنیم. برای اینکار در را انتخاب، در بین دیوار جایگذاری و سپس با شورتکات SM در هارا Mirror می کنیم. Drop down edit type را باز می کنیم و دری که الان وارد فایل کردیم را انتخاب و در وسط دیوار جایگذاری می کنیم. پس از جایگذاری در، با کلیک روی فلش آن و یا زدن دکمه ی space جهت آن و بازشوی راست دست یا چپ دست را تغییر می دهیم.
برای تغییر اندازه ی در ها ابتدا روی در کلیک کرده و وارد edit type آن می شویم. از آن یک Duplicate (copy) می گیریم که تغییراتمان بر روی مدل اصلی ذخیره نشود. برای اینکار روی Duplicate کلیک می کنیم و در پنجره ی باز شده یک اسم برای آن می گذاریم. Ok کرده و اندازه های متغیر آن را تغییر می دهیم. بعنوان مثال ارتفاع در را بجای ۱۹۰ سانتی روی ۲۲۰ سانتی قرار می دهیم و ok را می زنیم تا تغییرات ذخیره شوند. پس از پایان کار روی یک دیوار کلیک کنید تا در جایگذاری شود.
تنظیمات در و جایگذاری آن به اتمام رسید، در ادامه می خواهیم بیاموزیم که چه آیتم های دیگری در دستور Door وجود دارد.
- Tag on Placement: این گزینه برای اندازه گذاری و تیپ بندی در و پنجره هست (برای پنجره هم از این امکانات برخورداریم) که اگر فعال باشد و با آن روی یک در کلیک کنیم می توانیم در مورد نظرمان را تیپ بندی کنیم. همچنین می توانیم در زمان جایگذاری در ها آن را فعال کنیم تا همزمان با جایگذاری در ها، تیپ بندی و تگ گذاری نیز انجام شود.
- Sill Height: این گزینه که در پنجره ی Properties قابل استفاده است به ما امکان ارتفاع دادن یا همان پاسار را به کف در می دهد؛ مانند O.K.b پنجره.
همانطور که می دانید هر در یا هر المان دیگری یکسری مشخصه ها مربوط به خودش دارد که در edit type قابل تغییر می باشد. در این قسمت ما با هرکدام از آنها آشنا خواهیم شد.
Edit Type در ها و تنظیمات آن
Construction
- Function: عملکرد در را نشان می دهد که می تواند در به سمت داخل (interior) و یا خارج (exterior) از فضا باشد که به معنای جهت در هست.
- Wall Closure: برای یادگیری آن وارد پلان می شویم. wall closure به معنی wrap دیوار هاست که با کدام لایه بسته شود یا نشود. اگر روی neither باشد wrap صورت نخواهد گرفت. اگر روی both باشد هر دو لایه ی داخلی و بیرونی wrap خواهند شد. اگر هم روی interior یا exterior باشد که فقط لایه ی همانطرف wrap می شود.
Materials and Finishes
- Door Material: متریال در
- Frame Material: متریال فریم و کم در
Identity data
- Keynote: اسم هر آبجکت که برای متره گیری مناسب است.
- Model: مدل و شکل استقاده شده در مدل.
- Manufacturer: شرکت سازنده.
- Type Comments: توضیحاتی در مورد خود آبجکت.
- URL: آدرس سایت یا ایمیل سازنده که شما می توانید فرضاً اگر یک آبجکت ساخته اید و در سایتتان گذاشته اید می توانید لینک را کپی پیست کنید تا در زمان کلیک بر روی آن وارد سایت شود.
- Description:توضیحات در مورد خود آبجکت.
- Assembly Code: کد اسمبل ها که توسط کارخانه داده می شود.
- Fire Rating: ضریب آتش در.
- Cost: قیمت حدودی در.
- Type Mark: شماره گذاری و اسم نویسی بر اساس تگ ها.
آموزش این بخش در اینجا به پایان می رسد. برای ادامه ی آموزش در قسمت بعد اینجا کلیک کنید.