در این پست برای شما همراهان تات بیم مجموعه آموزش های رویت آرکیتکچر ( آموزش رایگان رویت معماری ) که بطور اختصاصی تهیه شده را قرار می دهیم.
توجه : پیش نیاز این دوره مجموعه آموزش های رویت جنرال است که می توانید از اینجا دانلود کنید.
در مجموعه آموزش های رویت آرکیتکچر با تکیه بر آموخته هایی که در بخش رویت جنرال داشته ایم، سعی بر آن شده است تا دانش نرم افزاری و فنی خود را در بخش ترسیمات معماری در این نرم افزار ارتقاء دهیم.
نرم افزار رویت را می توان یکی از مهم ترین ابزار های یک معمار در بازار کار دانست پس یادگیری آن ضروری و بسیار مهم است.
این ابزار قدرتمند را می توانید از اینجا دانلود کنید.
این مجموعه از ۶ قسمت تشیکل شده است که مطالب اصلی و مهم ترین بخش های نرم افزار رویت را در آن شرح داده ایم.
همانند بلاگ های قبلی، در این بلاگ نیز سعی شده هم فیلم و هم متن آموزش در اختیار شما قرار داده شود.
برای دیدن آموزش قسمت قبل اینجا کلیک کنید.
مبحث مدلسازی کف (Floor) – بخش دوم
در این قسمت وارد جزییات یک کف و لایه بندی و همچنین مصالح و ضخامت تمام شده می شویم که می تواند شمارا در جهت تکمیل کردن جزییات کف ها کمک نماید.
شیب یک طرفه با استفاده از Floor در Revit
برای این کار یکی از کف ها را انتخاب و برای سقف طبقه ی آخر کپی می کنیم. سپس Edit Boundary را می زنیم و از خط یک طرف به طرف دیگر با استفاده از دستور Slop Arrow یک خط جهت دار ترسیم می کنیم، همچنین می توانیم یکی از خطوط را Pick کنیم.
برای ارتفاع دادن به یک طرف ما دو روش داریم:
یکی از آنها اینست که از پنل Properties ارتفاع ابتدا و انتهای خط را مشخص می کنیم. برای اینکار شما می توانید Level at tail را روی طبقه ی پنجم قرار داده و offset را ۰ بگذارید و همچنین Level at tail را نیز روی همان طبقه و offset آنرا روی مثلأ ۵۰cm قرار دهید. پس از تأیید مراحل و ورود به سه بعدی شاهد خواهید بود که کف مسطح شما به شیبدار تغییر پیدا کرده است.
روش دوم اینست که وارد edit boundary شده و از بخش specify روی Slop می گذاریم و سپس طبقه و ارتفاع آنرا انتخاب و از قسمت slop درجه ی شیب را وارد کنیم و یا در صورتی که نیاز داریم بصورت درصد % مقادیر را وارد کنیم می توانیم شورتکات UN را بزنیم و از قسمت slop وارد جزئیات آن شده و آن را برروی Percentage قرار دهیم. سپس از قسمت تنظیمات و بخش slop می توانیم مقادیر را به درصد وارد کرده و تأیید کنیم.
حتی می توانیم پس از اتمام کار با کلیک برروی Floor و از پنل Dimension قسمت Slop همچنان مقادیر آن را تغییر دهیم.
مشکلی که وجود دارد این است که با شیب دادن به کف، اتصال آن با دیوار ها از بین خواهد رفت و یک فضای خالی در زیر کف خواهیم داشت. در آینده نحوه ی رفع این مشکل را بررسی خواهیم کرد.
تنظیمات و لایه بندی floor ها در رویت
وارد صفحه ی ۳D می شویم و کف های مابین طبقات را select کرده و به آنها ۲سانتیمتر آفست می دهیم. وارد طبقه ی اول شده و کف را edit boundary می کنیم. edit type را باز کرده و می بینیم که تنظیماتی مانند دیوار ها دارد.
- Construction: در این قسمت که ۳ بخش دارد می توانیم لایه بندی، متریال و جزئیات دیگر کف را تغییر دهیم که از Structure که قسمت اصلیست، Default thickness که ضخامت نهایی کف و Function که عملکرد کف را بعنوان داخلی یا خارجی بودن را تعیین می کند، شامل می شود.
- Graphics: شامل Course scale fill pattern و Course scale fill color است که می توانیم تنظیم کنیم وقتی دقت دید در حالت Course هست کف ما به چه صورت نمایش داده شود
- Materials and Finishes: که فقط یک گزینه ی Structural material دارد که اگر در تنظیمات گزینه ی structural را فعال کرده باشیم می توانیم متریال آن را تنظیم کنیم.
- Analytical Properties: این قسمت مربوط به آنالیز انرژیست که مقدار گرما و نوز و بقیه ی آیتم ها را کنترل می کند
- Identity Data: شامل بقیه ی جزئیاتیست که مربوط به کف هست؛ بعنوان مثال قیمت، کارخانه ی سازنده، آدرس سایت شرکت، Type mark و بقیه ی جزئیات مربوط به کف معماری.
روی گزینه ی edit ازقسمت structure کلیک می کنیم تا وارد قسمت تنظیمات لایه های آن شویم. اما قبل از آن که وارد تنظیمات شویم ابتدا یک Duplicate می گیریم تا تغییرات ما روی تایپ Default کف انجام نشود؛ یک اسم انتخاب کرده و ok می کنیم. وارد تنظیمات می شویم، Function را روی substrate قرار می دهیم؛ متریال را Concrete cast in-place و ضخامت را ۵cm قرار می دهیم. روی گزینه ی variable کلیک می کنیم تا در صورتی که خواستیم به کفمان شیب بدهیم سطح زیرین آن پر باشد و ضخامت در آن ناحیه متناوب باشد.
با Insert یک لایه ی جدید می سازیم و روی Finish می گذاریم. متریال را Marble قرار داده و ضخامت را ۲ سانت می گذاریم. در این لایه نیازی به فعال کردن Variable نداریم به این دلیل که فقط یک لایه را می توانیم variable قرار دهیم و همچنین سنگ در هنگام شیب بندی ضخامت آن تغییری پیدا نمی کند.
همچنین یک لایه ی جدید می سازیم و آن را پوکه در نظر می گیریم. function را روی Substrate گذاشته، متریال را سنگ و ضخامت را ۳ سانت قرار می دهیم تا ضخامت کلی کف به ۱۰ سانتی متر تغییر کند.
همه ی مراحل را ok می کنیم و روی یکی از فضاها رفته و یک فضای مستطیل شکل در داخل یکی از اتاق ها ترسیم خواهیم کرد.
نکته: همانطور که می دانید در هنگام ترسیم کف سازه ای نمی توانیم کف معماری هم ترسیم کنیم و مجبوریم کف سازه ای را جدا ترسیم نموده و یک کف معماری با تایپ مختلف روی آن مدل کنیم که با این کار، باید به کف معماری خود یک Offset اختصاص دهیم تا روی کف ارتفاع یابد.
با زدن section box می توانیم کف ترسیمی را بصورت ۳ بعدی ببینیم.
در قسمت بعدی می خواهیم به بررسی Modify کردن و شیب بندی و تقسیم کردن کف برای شیب بپردازیم اما در این قسمت می خواهیم به ترسیم چند Floor با تایپ های دیگر نیز بپردازیم.—آموزش رویت معماری
روی دستور Floor کلیک می کنیم و edit type و duplicate را می زنیم و یک اسم برای تایپ کف قرار می دهیم. ادیت را می زنیم تا وارد تنظیمات لایه ی آن شود. لایه ی مربوط به پوکه را ۲ سانتی متر گذاشته و یک لایه ی جدید تشکیل می دهیم. Function را روی Membrane layer می گذاریم و یک متریال اختصاص می دهیم با ضخامت ۱ سانتی متر. نکته ی قابل توجه اینجاست که رویت بیش از ۲ لایه را بیرون از محدوده ی Structure قبول نمی کند پس ما مجبوریم لایه را درون محدوده ی structure قرار دهیم. ok را می زنیم.
این تایپ کف را برای سرویس ها ساختیم پس وارد فضای سرویس ها می شویم و کف را ترسیم می کنیم.—آموزش رویت معماری
آموزش این بخش در اینجا به پایان می رسد. برای ادامه ی آموزش در قسمت بعدی اینجا کلیک کنید.