ارت نو یا هنر نو ،جنبشی هنرمندانه در هنر محسوب میشود .این سبک بین سالهای ۱۸۹۰و اواسط سال ۱۹۲۰ در لندن وپاریس ظهور یافت و هدف از ان اوردن هنر و طراحی به زندگی روزمره مردم بود .حتی اشیای کاربردی نیز در این سبک زیبا بودند وتبدیل به اثار هنری شدند
در واقع سبک آرت نوو احیاگر سبک تزئینی رمانتیک باروک است و هدف آن نمایش ارزشهای تزئینی خطوط منحنی بود – چه در هیئت خطوط پر پیچ و خم گل و گیاه (در آثار فرانسوی، بلژیکی و اسپانیایی) و چه به شکل خطوط هندسی (انگلیسی، آلمانی، اسکاتلندی). آرت نووهم بازگشتی است به طبیعت و دنیای پیش از عصر صنعتی شدن و هم بازگشتی است به ارزشهای از دست رفته پیشین
هنر نو نام مغازهای بود که طراحی داخلی آن توسط معمار بلژیکی، وان دوولد، انجام شده بود و در سال ۱۸۸۵ در پاریس گشایش یافت. در این مغازه اشیا مدرن و نو ظهور فروخته میشد. نام این مغازه به سبکی تعلق گرفت که به جای تقلید از گذشته، در پی ابداع احجام و فرمهای جدید بود.
نوو «هنر نو» بعنوان یکی از جنبشهاي پیشرو اواخر قرن نوزدهم در هنر و معماری اروپا نقش قطعی بر شکلگیری معماری قرن بیستم و معماری دوران مدرن داشت . نهضت هنر نو حاصل یک دگرگونی در ساختار اجتماعی، رویکردهای زیباشناسی، تاثیرپذیری از هنرهای غیراروپایی و پاسخی مناسب به زمانه خود بوده هست.
ارت نوو اشاره به مدرنیسم دارد یا حتی میتوان گفت دقیق تر از ان است بنابراین در ارت نوو توجه اصلی به سبک مدرنیسم معطوف شده است وهنرمندان با کمک تکنولوژی جدید سبکی تزئینی و پرجزئیات را خلق کردند
این سبک تزینی و دکوراتیو از هنر ژاپن تاثیر پذیرفته است .ارت نوو مورد علاقه عاشقان ودوستداران طبیعت بوده این سبک برای طراحی داخلی بسیار مناسب است
اصول فکری پیروان معماری نهضت هنر نو
مشخصه اصلی سبک ارت نوو
انتقاد شدید از اشیا و مکتبهای تقلیدی
جدایی از گذشته
ابداع فرمهای جدید
هنر مناسب زمان
استفاده از تولیدات مدرن (فلز) برای اسکلت ساختمان و تزئینات
استفاده از تزئینات و فرمهای طبیعی و رومانتیک
۱.خطوط روان وسیال
الهام گرفتن از فرم های طبیعی وخطوط روان وسیال به جای خطوط سفت وسخت و طرح های هندسی کسل کننده
تقریبا هر کدام از جزییات داخلی ارت نوو مانند (درب ها پنجره ها مبلمان و…) دارای خطوط منحنی هستند
هنر مندان نه تنها در این سبک از گل ها و جانداران به عنوان عناصر تزیینی استفاده کردند بلکه یاد گرفتند که چگونه اشکال وفرم های طبیعی را استخراج کنند و ان را در هنر های تزیینی به کار ببرند —سبک ارت نوو در دکوراسیون داخلی
۲.استفاده از متریال فلز
هرچند که استفاده از متریال فلز تا قبل ظهور این سبک هم بسیار محبوب بوده اما ویژگی که باعث تفاوت شد استفاده از فلزات با سبک ،ظرافت خاصی بود
فرفوژه
اولین معماری که از فرفوژه استفاده کرد گایودی نام داشت . و بعدها بسیاری از هنرمندان از کارهای او الهام گرفتند
فرفوژه یک دکوراسیون شگفت انگیز و فوق العاده بود وطراحان شروع به استفاده از ان در فضاهای داخلی کردند
هنر مایه ی سبک ارت نوو در عناصر معماری به کار گرفته شده درهرفضا شامل موارد زیر میباشد
۱.چوب های کنده کاری شده
در سبک ارت نوو کنده کاری های پیچیده ،از عصر ویکتوریایی با خطوط موج دار وموتیف های الهام گرفته از طبیعت ،ظاهری منحنی تر پیدا کردند
ومیتوان باافزودن گچ بری ها وقالب ها به مبلمان وتجهیزات جدید این سبک را در فضایی داخلی ایجاد کرده
۲.فلز کاری
استفاده از فلز در کارهای تزیینی با خطوط موج دار ،نامتقارن و ارگانیک مانند طاقچه های دیواری نرده ها، دروازها و دیگر جزییات
۳.شیشه رنگی یا و ویترای
کسی که به اوردن شیشه رنگی ارت نوو به فضاهای داخلی اصلی کمک کرد لوییسس کامفرت تیفانی بود و طراحی های منحنی وموج دار او شامل پنجره ها اباژور ها و تجهیزات روشنایی و نورپردازی دیگر اراستگی خاصی را بر انها افزون نمود ممکن است شیشیه رنگی را عنصری سنتی در نظر گرفته شود ولی با کاربرد درست وبه جا میتواند به زیبای با فضاهای داخلی مدرن و معاصر هماهنگ شود
۴.کاشی
استفاده از کاشی های قالب گیری شده با موتیف های ارت نوو که این ها به خوبی با فضایی مدرن وسنتی هماهنگ میشوند
۵.منسوجات
منسوجات وپارچه های اصیل ارت نوو که معمولا در ان از گل ها وشاخه های انگور در طراحی چاپی یا بافتی استفاده شده است .این منسوجات هم در رنگ های تیره وهم رنگ های روشن شامل :قالیچه روکش ها وپرده ها بود—–سبک ارت نوو در دکوراسیون داخلی
۶.نورپردازی
چراغ های اویز با شیشه رنگی ارت نوو ،لوستر های اهنی ،فانوس های با شیشه های سرب دار وشیدهای اسیدکاری شده اباژور همگی الگوهای پر جزییات وارگانیک این دوره منعکس میکند
حتی میتوان با چراغ های دیواری، اویز ها ،لوسترها واباژورهای رومیزی که تنها داری رگه ای از اهن منحنی یا شیشه ی اسید کاری شده است سبک ارت نوو را به صورتب مدرن تر ارایه داد
۷. کاغذ دیوار
استفاده از کاغذ دیوارهای با رنگ های برجسته یا ملایم و دارای الگو های ریتمیک مخصوص سبک ارت نوو در یک دیوار برای شاخص کردن ان یا به صورت نواری باریک دریک فضا
۸. تابلو واثار هنری
استفاده از قطعات چاپی یکی از شاخص های سبک ارت نوو بوده زیرا این سبک اولین جنبش طراحی برای گرافیک هایی با تولید انبوه برای تبلیغات برچسب ها پوستر ها ومجله ها بوده
ویژگیهای سبک دکوراسیون داخلی آرت نوو
- ۱.استفاده از المان ها وعناصر طبیعی در فضای داخلی
- ۲.استفاده از خطوط روان وسیال و فرم های طبیعی (خطوط منحنی درب ها ،پنجره ها ومبلمان بایستی مشهود باشد )
- ۳.استفاده از زمینه گل وگیاه وحیوانات برای عناصر تزیینی
- ۳.به کارگیری فرفوژه در تزیینات داخلی (نرده ها ومیله ها و…)
- ۴.استفاده از فرایندهای کنده کاری روی چوب با موتیف های الهام گرفته از طبیعت وخطوط موج دار
- ۵.به کارگیری شیشه های رنگی یا ویترای در چهارچوب قالب پنجره ها وتزیینات داخلی همچون اباژورها ونورگیرها ومواردی از این دست
- ۶.به کارگیری کاشی به عنوان متریال تزیینی با طرح مایه های طبیعی در حد معقول در دیوارها وکفپوش ها
- ۷.استفاده از الیاف طبیعی در منسوجات و هنرمایه ای با تصویر طبیعت وحیوانات
- ۸.به کارگیری اثار هنری منعقد بر این سبک در فضای داخلی
- ۹.در فضاهای داخلی در راه پله ها و راهرو از ستون های اهنی برای تحمل وزن بنا استفاده کرد و بر خلاف سنت ان ها را با اجر یا گچ پنهان نکرد اورتا این ستون ها را به شکل ساقه ها و شاخه های گیاهان خیالی در اورد که در بالا و سر ستون ها به تزئینات فلزی پیچ در پیچ و تو در تو ختم می شد ند. و منظره ای همچون گیاهان رشد کرده از زمین تا به سقف را فراهم می اورند تزئینات نقاشی شده بر سقف و کف و دیوارها بر این معماری گیاهی و بسیار پرتحرک تاکید می کنند . تاکید بر کاربر بی واسطه مصالح جدید و استفاده از شکل ها و نقش های طبیعی ظریف و باریک به شاخصه های معماری ارت نوو تبدیل گشتند.—-سبک ارت نوو در دکوراسیون داخلی
منابع :
کتاب سبک شناسی در معماری داخلی نوشته محمد رضا مفیدی
سایت بوم ارچی